Každá akcia vyvolá reakciu

04.12.2015 18:53

Reakcia učiteľa na reakciu ministerstva:
www.minedu.sk/reakcia-ministerstva-skolstva-na-iniciativu-bratislavskych-ucitelov-babyssiting-day/

Nuž, pán minister, je toho toľko, čo ste vo svojej (pseudo)reakcii spomenuli, že neviem, kde začať. Vždy ma učili, že pri začiatku nejakej aktivity je základom úsmev na perách. Vtedy ide všetko ľahšie. Tak som si teda povedal, že tieto riadky napíšem s úsmevom. Avšak, nedá sa to. Prečo?

Vaša reakcia na Iniciatívu bratislavských učiteľov totiž nie je žiadna reakcia. Nereagujete na nič, čo dlhodobo deklaruje iniciatíva. Vaše riadky možno vnímať ako bezduchú propagandu, za ktorú by sa nehanbil ani nejaký popredný komunistický gubernátor z minulého storočia.

Poďme však na Vaše slová, pán minister, rozoberme si ich z hľadiska obsahu, ako sa to v školách zvykne robievať. Začínate tým, že pod Vaším vedením boli učebnice dodané načas. Slová hodné potlesku, no skúsme sa pozastaviť a rozobrať tento výrok. Ak sa dodávateľ zaručí zmluvou, že dodá materiál napr. na stavbu v určitý termín, tak je jeho POVINNOSŤOU urobiť tak, inak poruší zmluvu. Takto to chodí všade vo vyspelých civilizáciách. Žiadny dodávateľ sa tým nechváli, pretože to berie ako samozrejmosť. Vy sa pýšite tým, že ste učebnice dodali načas, čiže ste si splnili povinnosť. Nie je to trošku divné, aby ste sa pýšili obyčajou, ktorá je úplne bežná a nestojí ani len za mak záujmu? Vy to vnímate ako niečo extra, keď si (nedajbože) splníte povinnosť? A čo s ostatnými povinnosťami? Plníte ich všetky načas?

„Prvýkrát po štvrťstoročí žiakom prvého stupňa nemusia kupovať učebnice angličtiny rodičia, pretože ich nákup školám prepláca priamo ministerstvo.“ Úžasné, tlieskam! No zrazu mi napadla otázka, kde sú ostatné ročníky, aj na nich myslí ministerstvo a majú zaplatené nielen učebnice ale najmä pracovné zošity alebo ich kupujú rodičia? A čo ostatné predmety, nie iba angličtina, veď v školách, ak si dobre spomínam, sa učí viacero predmetov, nie iba jeden cudzí jazyk. Prečo nikde vo Vašej reakcii nespomeniete kvalitu učebníc, ktoré sú preplácané? Zrejme preto, lebo to vrhá negatívny tieň a teraz, keď sa blížia voľby, sa to veľmi nehodí, alebo je moja dedukcia scestná?

„Prijímajú sa nástroje na ochranu učiteľov či rodičov, ministerstvo zriadilo Odbor ochrany práv v regionálnom školstve a vydalo rozsiahlu príručku s modelovými príkladmi, ktoré sú učiteľom návodom, ako presne postupovať, ak sú ich práva porušené“ Touto vetou zrejme máte na mysli funkciu školského ombudsmana pre učiteľov. Zrejme myslíte toho staršieho pána, ktorého ste vyrušili zo zaslúženého odpočinku, keďže patrí medzi dôchodcov. Prečo nespomeniete, že ste ignorovali učiteľov, ktorí si chceli zvoliť ombudsmana zo svojich radov a miesto toho ste na tento (s osemmesačným oneskorením) novozriadený post dosadili figúrku, ktorá bude pritakávať a v prípade potreby sa bude do kamier tváriť ako svätý za dedinou. Potlesk? Nie, už ma prešiel, podobne aj ten úsmev na perách a to som iba pri tretej vete Vašej reakcie, pán minister.

V úvode som vyslovil myšlienku, že Vaša reakcia nie je žiadnou reakciou ale zvrátenou propagandou, na ktorú Vám, dúfam, už ani Vaše ovečky neskočia. Svedčí o tom posledná veta vo Vašom prehlásení, v ktorej tvrdíte, „že školstvo sa hneď po parlamentných voľbách stane nie deklaratívnou, ale reálnou politickou prioritou tejto krajiny. Vrátane toho, že sa zvýšia platy učiteľov.“ Reči, reči a ešte raz reči. Myslím, že priestor na to, aby sa školstvo dostalo na piedestál politického záujmu, bol dostatočne veľký. Veď Vaši biznis partneri (prepáčte, kolegovia zo strany) vládnu (hoci by mali slúžiť) ľuďom s malou prestávkou 8 rokov. Za ten čas sa mohlo urobiť oveľa viac ako len to, čo spomínate v (pseudo)reakcii na iniciatívu. Alebo sa mýlim, pán minister?  Opiť rožkom sa už nedáme a verte, urobíme všetko preto, aby budúcnosť kvalitného školstva neostala iba na papieri. Či už s Vami alebo bez Vás!

 

                                                                                                       Ľuboš Sibert, učiteľ